Tato sbírka úloh pro výuku v dětském programovacím jazyce Scratch vznikla jako součást diplomové práce Programování na základní škole a rozvoj algoritmického myšlení žáků.
Úlohy je možné využít ve výuce dle vlastního uvážení. Jsou navržené tak, že by je měli žáci zvládnout řešit samostatně, pro učitele je k dispozici přesný postup zpracování jednotlivých úloh. Žáci nepotřebují žádné předchozí zkušenosti s programováním ani s programovacím jazykem Scratch. Cílovou skupinou jsou žáci navštěvující 4. – 6. třídu základní školy.
Autor úloh: Lucie Milichovská
Přehled úloh
Úkol | Pohyb | Vzhled | Zvuk | Události | Ovládání | Vnímání | Operátory | Proměnné | ||
Všudypřítomná kočička | skok na náhodnou pozici | velikost mluvící bublina |
x | klávesnice start |
x | x | x | x | ||
Denní a noční život | pomocí šipek | změna kostýmu změna pozadí |
x | klávesnice start změna pozadí |
x | x | x | x | ||
Ples | pomocí šipek pozicování |
x | ano | klávesnice start kliknutí |
x | x | x | x | ||
Módní salón | pozicování | velikost změna kostýmu |
x | klávesnice start kliknutí |
x | x | x | x | ||
Upovídaná čarodějnice | pomocí šipek pozicování |
velikost mluvící bublina |
ano | klávesnice start |
nekonečný cyklus podmínka když |
dotyk | x | x | ||
Žralok | pomocí šipek klouzání |
velikost změna kostýmu skrývání a ukazování postav |
x | klávesnice start |
nekonečný cyklus podmínka když čekání po určitý čas |
dotyk | x | x | ||
Poslušný pejsek | pomocí šipek pozicování pomocí opakování |
velikost změna kostýmu mluvící bublina skrývání a ukazování postav |
x | klávesnice start |
nekonečný cyklus cyklus s daným počtem opakování podmínka když podmínka když/tak jinak |
dotyk | x | x | ||
Predátor a kořist | pomocí myši klouzání |
velikost změna kostýmu změna pozadí |
x | start změna pozadí |
nekonečný cyklus podmínka když |
dotyk | x | x | ||
Opice | pomocí myši skok na náhodnou pozici |
velikost skrývání a ukazování postav |
x | start | nekonečný cyklus podmínka když |
dotyk | x | ano | ||
Balóny | samovolný náhodným směrem | velikost | x | start kliknutí |
nekonečný cyklus | x | náhodné číslo | ano | ||
Vesmírná mise | pomocí šipek samovolný náhodným směrem skok na náhodnou pozici |
velikost mluvící bublina změna pozadí skrývání a ukazování postav |
x | klávesnice start změna pozadí |
nekonečný cyklus podmínka když čekání s danou podmínkou cyklus s danou podmínkou |
dotyk | náhodné číslo porovnání hodnot |
ano | ||
Dostihy | pozicování pomocí opakování |
velikost změna kostýmu mluvící bublina |
x | klávesnice start |
nekonečný cyklus cyklus s daným počtem opakování podmínka když čekání po určitý čas čekání s danou podmínkou |
dotyk | náhodné číslo porovnání hodnot |
ano |