Úvod

Tato sbírka úloh pro výuku v dětském programovacím jazyce Scratch vznikla jako součást diplomové práce Programování na základní škole a rozvoj algoritmického myšlení žáků.

Úlohy je možné využít ve výuce dle vlastního uvážení. Jsou navržené tak, že by je měli žáci zvládnout řešit samostatně, pro učitele je k dispozici přesný postup zpracování jednotlivých úloh. Žáci nepotřebují žádné předchozí zkušenosti s programováním ani s programovacím jazykem Scratch. Cílovou skupinou jsou žáci navštěvující 4. – 6. třídu základní školy.

Autor úloh: Lucie Milichovská

Přehled úloh

 

Úkol Pohyb Vzhled Zvuk Události Ovládání Vnímání Operátory Proměnné
Všudypřítomná kočička skok na náhodnou pozici velikost
mluvící bublina
x klávesnice
start
x x x x
Denní a noční život pomocí šipek změna kostýmu
změna pozadí
x klávesnice
start
změna pozadí
x x x x
Ples pomocí šipek
pozicování
x ano klávesnice
start
kliknutí
x x x x
Módní salón pozicování velikost
změna kostýmu
x klávesnice
start
kliknutí
x x x x
Upovídaná čarodějnice pomocí šipek
pozicování
velikost
mluvící bublina
ano klávesnice
start
nekonečný cyklus
podmínka když
dotyk x x
Žralok pomocí šipek
klouzání
velikost
změna kostýmu
skrývání a ukazování postav
x klávesnice
start
nekonečný cyklus
podmínka když
čekání po určitý čas
dotyk x x
Poslušný pejsek pomocí šipek
pozicování
pomocí opakování
velikost
změna kostýmu
mluvící bublina
skrývání a ukazování postav
x klávesnice
start
nekonečný cyklus
cyklus s daným počtem opakování
podmínka když
podmínka když/tak jinak
dotyk x x
Predátor a kořist pomocí myši
klouzání
velikost
změna kostýmu
změna pozadí
x start
změna pozadí
nekonečný cyklus
podmínka když
dotyk x x
Opice pomocí myši
skok na náhodnou pozici
velikost
skrývání a ukazování postav
x start nekonečný cyklus
podmínka když
dotyk x ano
Balóny samovolný náhodným směrem velikost x start
kliknutí
nekonečný cyklus x náhodné číslo ano
Vesmírná mise pomocí šipek
samovolný náhodným směrem
skok na náhodnou pozici
velikost
mluvící bublina
změna pozadí
skrývání a ukazování postav
x klávesnice
start
změna pozadí
nekonečný cyklus
podmínka když
čekání s danou podmínkou
cyklus s danou podmínkou
dotyk náhodné číslo
porovnání hodnot
ano
Dostihy pozicování
pomocí opakování
velikost
změna kostýmu
mluvící bublina
x klávesnice
start
nekonečný cyklus
cyklus s daným počtem opakování
podmínka když
čekání po určitý čas
čekání s danou podmínkou
dotyk náhodné číslo
porovnání hodnot
ano