Úkol 3: Ples

Program | Zadání v krocích | Zadání formou úkolu

Příběh hry

Ocitli jste se v sále, kde bude probíhat krásný ples. Vaším úkolem je zajistit skvělou hudbu a pozvat tanečníky.

Cíl hry

Žák se seznámí s pozicováním postav a prací se zvuky. Zjistí, že více objektů může reagovat na stejný vstup uživatele.

Vstupní požadavky na žáka

  • Algoritmizace: posloupnost příkazů, reakce na vstup uživatele
  • Scratch: události klávesnice, událost po startu, práce s postavami a pozadím, velikost postavy, pohyb postavy pomocí šipek

Nové dovednosti

  • Algoritmizace: více objektů může reagovat na stejný vstup uživatele
  • Scratch: pozicování, událost po kliknutí, práce se zvukem

Zadání pro žáky v krocích

  1. Vyber vhodnou scénu, kde se bude ples odehrávat.
  2. Vyber dva hudební nástroje, v případě potřeby uprav jejich velikost a umísti je na vhodnou pozici. Nápověda: tuto pozici je důležité definovat příkazem, který obsahuje souřadnice, kde se postava nachází, aby její pozice byla vždy po spuštění hry stejná.
  3. Vyber dvě postavy, které spolu budou tančit, v případě potřeby, uprav jejich velikost.  Těmto postavám také definuj pozici, aby po spuštění hry vždy startovaly na stejném místě a stály vedle sebe.
  4. Zajisti pohyb postav na šipky. Nápověda: postavy se pohybují společně úplně stejným způsobem – tančí spolu.
  5. Zajisti, aby hudební nástroje vydávaly po kliknutí na ně zvuk.
  6. Bonusové úkoly:
    • Více hudebních nástrojů.
    • Další pár tanečníků (začíná na jiné pozici než první pár, také se pohybují na šipky nebo na jiné klávesy například WASD).

Zadání pro žáky ve formě úkolu

  • Vytvoříme krásnou plesovou scénu s vhodným pozadím a dvěma hudebními nástroji, které se nachází na vhodných místech. (Pozici nástrojů je nutné definovat příkazem po spuštění hry). Tyto hudební nástroje po kliknutí na ně přehrají zvuk.
  • Žádný ples by se neobešel bez tanečníků, tito tanečníci stojí vedle sebe a pohybují se na šipky. (Pohyb tanečníků je stejný – tančí spolu.)
  • Bonusové úkoly:
    • Více hudebních nástrojů.
    • Další pár tanečníků (začíná na jiné pozici než první pár, také se pohybují na šipky nebo na jiné klávesy například WASD).

Program

Řešení a metodické poznámky

  1. Zvolíme vhodné pozadí.
  2. Vybereme dva libovolné hudební nástroje, pokud je to potřeba upravíme jim velikost pomocí příkazu nastav velikost na x %.
  3. Pozicování: program Scratch umožňuje postavy po scéně libovolně přetahovat pomocí kurzoru myši, umístíme tedy přetažením postavu na požadované místo. Vedle názvu postavy si všimneme souřadnic, na kterých se aktuálně nachází. Je nutné tyto souřadnice definovat příkazem. (Pokud bychom to neudělali tak po dalším spuštění hry se postava nebude nacházet na námi zvoleném místě). Využijeme příkazy po kliknutí na start (zelená vlaječka) skoč na pozici X Y. Do X a Y zapíšeme souřadnice, na kterých chceme, aby postava začínala. (Tyto souřadnice se doplní automaticky podle aktuální polohy, pokud se tak nestane můžeme je vždy přepsat z příslušného místa pod náhledem výsledné hry.)
  4. Dva vybrané hudební nástroje umístíme, výše popsaným způsobem, na vhodné pozice.
  5. Vybereme dvě postavy osob, které spolu budou tančit, v případě potřeby upravíme velikost postav. (Je vhodné, aby byly podobně velké.) Tyto postavy napozicujeme vedle sebe na vybrané místo. Pozici opět musíme definovat (skoč na pozici X Y).
  6. Obě postavy se pohybují pomocí šipek (pohyb na šipky je vysvětlen v úkolu 2). Postavy se pohybují zcela identicky. Poznámky: počet kroků, o který se postavy posunou, směr a klávesy na které pohyb provedou musí být u obou postav stejný, nezapomeňte upravit způsob otáčení buď na “vlevo-vpravo” nebo “neotáčet”, jinak by se tanečníci pohybovaly hlavou dolů.
  7. Hudební nástroje po kliknutí na ně ozvučíme. Každý hudební nástroj má vlastní sadu zvuků, které můžeme využít. Po kliknutí na nástroj se přehraje vybraný zvuk.
  8. Bonusové úkoly:
    1. Další nástroje fungují obdobně, jako ty již existující.
    2. Další pár tanečníků funguje také obdobně jako pár, který již v programu máme. Důležité je nový pár nechat začínat na jiné pozici než první pár a zároveň dodržet počet kroků, tedy rychlost, kterou se oba tanečníci v páru pohybují. Pohyb je možný buď také na šipky nebo například na klávesy WASD.

Možné problémy a komplikace

  • Postavy se pohybují hlavou dolů – není nastaven způsob otáčení vlevo-vpravo.
  • Po startu hry jsou všechny postavy uprostřed (nebo na jiných nevhodných pozicích) – pozice není definována příkazem skoč na pozici x y.
  • Tanečníci se nehýbou společně – zkontrolujeme příkazy pro pohyb. Může být špatně nastavený směr, počet kroků nebo klávesa, na kterou se má pohyb stát.
  • Zvuk není slyšet – zkontrolujeme zda jsou zapnuté reproduktory, případně jestli je zvuk správně zařazen v kódu.
  • Postavy se neustále zmenšují nebo zvětšují – není upravena procentuální velikost, ale použit příkaz změň velikost o a kvůli tomu jsou postavy po každém startu větší nebo menší.