Program | Zadání v krocích | Zadání formou úkolu
Příběh hry
V přírodě jsou některá zvířata predátory a jiná jejich kořistí. Stejně tak je to i v této hře.
Cíl hry
Žák se naučí ovládat postavu pomocí kurzoru myši a zopakuje si práci s kostýmy a pozadím.
Vstupní požadavky na žáka
- Algoritmizace: posloupnost příkazů, reakce na vstup uživatele, nekonečný cyklus, neúplná podmínka, čekání po daný čas
- Scratch: událost po startu, práce s postavami a pozadím, práce s kostýmy, velikost postavy, náhodná pozice, opakuj stále, podmínka když, vyhodnocení dotyku, čekej x sekund, pohyb pomocí klouzání
Nové dovednosti
- Algoritmizace: tato úloha je procvičovací
- Scratch: pohyb postavy pomocí myši (následování kurzoru)
Zadání pro žáky v krocích
- V celé hře dbej na to, aby kombinace pozadí, predátor a kořist dávala smysl.
- Vyber vhodnou scénu. Nápověda: pro hru jich budeš potřebovat několik, ale začneme jen s jednou.
- Přidej predátora a zajisti jeho pohyb tak, aby se posouval za kurzorem myši.
- Přidej kořist, která začíná na náhodné pozici a náhodně se klouže po scéně.
- Pokud predátor kořist uloví, objeví se nové pozadí, nový predátor a nová kořist. Doporučení: dbej na vhodné pojmenování kostýmů a pozadí. Nápověda: aby predátor nechytil kořist hned znovu, nastav v cyklu krátké čekání po dotyku.
- Doporučení: Aby hra nebyla tak snadná, dbej na vhodnou velikost a rychlost pohybu predátora i kořisti.
- Hra bude mít minimálně 5 možných scén, tedy 5 rozdílných pozadí, predátorů a kořistí. Přičemž je stále potřeba myslet na to, aby to dávalo z přírodovědného hlediska smysl.
- Bonusové úkoly:
- Více scén.
- Velikost postav měnící se v závislosti na scéně.
- Více kořistí na jednoho predátora. (Stále však stačí chytit jen jednu z nich.)
Zadání pro žáky ve formě úkolu
- Predátor pohybující se za kurzorem myši loví kořist ve vhodném prostředí, když ji chytí prostředí se změní a jiný predátor loví jinou kořist.
- Hra bude mít minimálně 5 možných scén, tedy 5 rozdílných pozadí, predátorů a kořistí. Přičemž je stále potřeba myslet na to, aby to dávalo z přírodovědného hlediska smysl.
- Bonusové úkoly:
- Více scén.
- Velikost postav měnící se v závislosti na scéně.
- Více kořistí na jednoho predátora. (Stále však stačí chytit jen jednu z nich.)
Řešení a metodické poznámky
- Vybereme vhodné pozadí. (Poznámka: do budoucna jich budou mít více, ale stačí začít s jedním.)
- Doporučení: V celé této hře je vhodné dbát na správné pojmenovávání postav, kostýmů a pozadí. Jinak velmi snadno vzniknou zmatky.
- Přidáme postavu predátora, upravíme jeho velikost a zajistíme pohyb za kurzorem myši – postava se stále posouvá směrem ke kurzoru (nastav směr k ukazatel myši a dopředu o x kroků), rychlost pohybu (=počet kroků) zvolíme takovou, aby byla hra dobře hratelná. Postavu predátora umístíme do popředí, aby se neschovával pod kořist a také je důležité definovat pozadí, kterým hra začíná, aby se nám nestalo, že máme na začátku nevhodné postavy na nevhodném pozadí. (Poznámka: Volbu pozadí po startu hry můžeme definovat kdekoliv v programu.)
- Přidáme postavu kořisti, která startuje na náhodné pozici, upravíme její velikost a naprogramujeme samovolný pohyb. Využijeme příkaz opakuj stále, který bude obsahovat klouzání na náhodnou pozici po určitou dobu, protože to je jednou z nejsnazších cest, jak samovolný pohyb realizovat, a žáci jej již znají z úkolu se žralokem a rybou.
- Pokud se predátor dotkne kořisti, změní se pozadí na další. Zde je vhodné dát krátké čekání, aby se nám nestalo, že predátor svou kořist chytí hned znovu. Můžeme využít samostatné po startu opakuj stále, nebo podmínku vložit do části kódu, která realizuje pohyb za kurzorem myši.
- V závislosti na tom, jaké je pozadí se mění kostým u predátora i u kořisti.
- Bonusové úkoly:
- Více scén, tedy více kombinací pozadí, predátor a kořist. Vše funguje totožně jako doposud.
- Postavy mění v závislosti na pozadí velikost. Po změně konkrétního pozadí, kromě toho, že změníme predátorovi i kořisti kostým, přidáme ještě příkaz nastav velikost na x %.
- Přidáme další postavu kořisti s různými kostýmy. U predátora přidáme další podmínku když dotýkáš se kořist2 a její obsah bude stejný jako u kořisti 1, tedy změna pozadí. Kořist2 na základě změny pozadí také mění kostýmy.
Možné problémy a komplikace
- Pohyb za kurzorem myši – žáky může napadnout, že by postava rovnou skákala na kurzor myši, což by samozřejmě také šlo, ale zrovna tato hra by díky tomu byla extrémně snadná.
- Na začátku hry máme jiné postavy, než bychom na daném pozadí chtěli – není definováno pozadí po startu hry.
- Predátor chytá kořist neustále za sebou, tedy se stále mění pozadí – nenastavili jsme krátkou prodlevu po chycení, aby měla nová kořist čas utéct.
- Predátor se pohybuje příliš rychle/pomalu – upravíme počet kroků o který se má posunout. Čím nižší číslo, tím pomalejší pohyb.
- Postavy se neustále zmenšují nebo zvětšují – není upravena procentuální velikost, ale použit příkaz změň velikost o a kvůli tomu jsou postavy po každém startu větší nebo menší.
- Kořist se pohybuje příliš rychle/pomalu – upravíme dobu, po kterou se má klouzat na novou pozici. Čím nižší číslo, tím rychlejší pohyb.